چالش 1401 من: ترجمه کتاب Exploring Public Relations and Management Communication
نسخه 5 کتاب Exploring Public Relations and Management Communication از جهاتی بسیار خاص و متمایز است چرا که نگارش و چاپ آن زمانی پیش رفت که جهان به دلیل COVID-19 تغییرات دگرگونی را تجربه کرده است. این بیماری همهگیر همه جنبههای جامعه و اقتصاد را تحت تأثیر قرار داده و خواهد داد و قطعاً بر صنعت ارتباطات نیز تأثیر میگذارد. یکی از ویژگیهای متمایز این کتاب تمرکز بر بحث مدیریت بحرانها است اگرچه ما نمیتوانیم به وسعت تأثیری که تغییرات اقتصادی و اجتماعی بر جامعه ما میگذارد بپردازیم، اما میتوانیم این دانش را به خوانندگان منتقل کنیم.
این کتاب برای اولین بار در اوایل دهه 2000 به چاپ رسید و بر این ایده متمرکز بود که تبدیل به یک کتاب درسی و آموزشی برای دانشجویان روابط عمومی شود. رویکرد این کتاب این است که دانشجویان را درگیر یک سفر شخصی کند که موضوع آن یافتن اطلاعات بیشتر و تجربه یادگیری بهتری کند.
برخی از حوزههای کلیدی که در این کتاب به آن پرداختهشده حول محور روابط عمومی و ارتباطات و تغییرات سریع فناوری است. پدیدهای که به نظر میرسد در هر لحظه سرعت بیشتری به خود میگیرد. برای انعکاس این موضوع، فصلهای جدید و اصلاحشدهای در مورد رسانههای دیجیتال و اجتماعی، دموکراسی و گفتمان سیاسی، اطلاعات نادرست و اخبار جعلی، روشها و تکنیکهای تحقیق و ارزیابی، دنیای جدید روابط رسانهای، نحوه تعامل ما با کارکنان درون سازمانها (ارتباطات داخلی) معرفیشده است. نحوه عملکرد ارتباطاتی شرکتها، اهمیت NGO ها و مؤسسات خیریه در زندگی مدرن، افراد مشهور و تأثیرگذار، سلامت و رفاه، افزایش علاقه به اوقات فراغت و موضوعاتی مانند ورزش و روابط عمومی ورزش و روابط عمومی مد نیز موردبحث قرارگرفته است.
علاوه بر این، یکی دیگر از ویژگیهای متمایز این کتاب این است که در همه فصلها، پیامدهای فناوری و تغییر را در تئوری و عمل این رشته در نظر میگیرند.
یکی از ویژگیهای کلیدی کتاب این است که تمام فصول آن در یک چارچوب منسجم نوشته و بررسیشده است. این بدان معناست که کتاب دارای سبک و قوام خاصی است که نویسنده به جد به دنبال حفظ آن بوده است.
این کتاب برای دانشگاههای سراسر ایران و همچنین برای نهادهای حرفهای و دورههای حرفهای توصیه میشود تا آن را بهعنوان متن اصلی آموزش خود انتخاب کنند. گفتنی است که متن کتاب بهگونهای نوشتهشده است که افرادی که حتی کاملاً تازهوارد این رشته شدهاند نیز از آن استفاده کنند.
این کتاب به چهار بخش تقسیمشده است. بخش 1 دانش پیشزمینه مهمی را برای کمک به دانشجویان در درک زمینه تجاری و اجتماعیای که روابط عمومی در آن نقش دارد، ارائه میدهد. برای مثال، فصول مربوط به دموکراسی و زمینه بین فرهنگی و چند فرهنگی روابط عمومی و رسانههای دیجیتال و اجتماعی در اینجا گنجاندهشده است. در قسمت 2 فصلی درباره اطلاعات نادرست، اخبار جعلی و واقعیت اجتماعی وجود دارد. بخش 3 شامل تخصصهای نوظهور مانند مدیریت Conflict ها، حمایت مالی، ارتباطات شرکتی و امور عمومی است.
بخش 4 شامل فصلهایی است که بهطورمعمول در کتاب درسی روابط عمومی گنجانده نشده است. بهعنوانمثال، فصل مربوط به گروههای فشار و سازمانهای غیردولتی، ارتباطات سلامت، افراد مشهور و اهمیت influencer ها و همچنین کار در امور مالی و مد. فصل آخر به آینده مینگرد و موضوعات و سؤالاتی را ارائه میدهد که امیدواریم خوانندگان بهعنوان موضوعاتی برای تحقیق و تحقیق در نظر بگیرند.
بدون دیدگاه